Opinii

Ayrton Senna: pasiune si puritate

Sa fi avut vreo 9 ani cand am auzit prima data de Ayrton Senna. Nu prea intelegeam prea multe din lumea Formulei 1 la acea vreme, dar cu siguranta am inteles pe 1 mai 1994 ca un mit, o legenda a apus si va dainui pentru eternitate in sufletele celor pasionati de motoare si sport. De doi ani numele Senna a reaparut ca prin minune in lumea motorsportului mondial, nepotul lui Ayrton, Bruno Senna, participand cu succes in seria mondiala GP2, ultima competitie pregatitoare inaintea Formulei 1. In continuarea demersului Remember, initiat in urma cu ceva timp pe acest blog, va invit in randurile care urmeaza sa-l cunoastem pe Ayrton Senna prin ochii lui Vallixx, pasionat al sporturilor cu motor si care l-a cunoscut la vremea respectiva pe campionul brazilian prin intermediul spectaculoaselor Grand Prix-uri televizate.

Rosu si alb. Hmm, rosu si alb. NU, nu este vorba de echipa Dinamo, nu este vorba de drapelul Poloniei, nu este vorba despre…Caut in continuare o semnficatie. Pasiune si liniste? Da e buna, desi eu as zice pasiune si puritate. Dar totusi pentru mine, aceste doua culori inseamna altceva. Ceva mai important de atat. Ele erau intr-un timp culorile echipei de Formula 1 McLaren-Honda si aduc vorba de ea pentru ca aici l-am “prins”eu, mai spre apogeul carierei sale pe Ayrton Senna. Il asociez cu culorile rosu si alb. Parca il si vad acum in combinezonul sau rosu colorat de reclamele sponsorilor.

As putea, si in acelasi timp n-as putea, sa fac o paraela cu Colin si cu lumea sa minunata. As putea sa fac o comparatie intre valoarea umana, talentul extraordinar, “meseria” de care aminteam in articolul precedent. N-as putea totusi pentru ca sunt lumi diferite. Total diferite, chiar daca implica alergatul cu viteza. Lumea Formulei 1 este mult mai pragmatica, rivalitatile sunt mult mai accentuate, interviurile se dau numai la conferinta de presa. E o detasare, o departare, un zid imaginar. Este o lume inclinata spre pragmatism, spre deosebire de lumea WRC-ului, mai inclinata spre aventura.

Senna nu era aventurier, era inovator. Senna era pasionat pana la disperare sa piloteze. Era stangaci, timid in gesturi si in declaratii, retras dar respectuos cu lumea de langa el. Vorbea putin si incet. Toate acestea se schimbau cand se urca in monopostul sau cel alb/rosu. Se intampla o metamorfoza. Individul timid si retras se trasforma intr-o “fiara” gata sa  “distruga“ tot. Nu mai permitea nimic nimanui. Stangacia ii disparuse demult,  odata cu fumul ce i se risipea din cauciucuri. Era renumit pentru pasiunea sa extraordinara si i se dusese vestea ca era unul din pilotii ce nu putea fi depasit. Imi aduc si acum aminte de duelurile sale cu Nigel Mansell, Ricardo Patrese, Alain Prost, Jean Alesi…

Era pilotul pe care toti rivalii il admirau cu o doza potolita de invidie, invidie venita din faptul ca in cursa era adversarul cu care ei abia indrazneau sa se masoare. Dar asa cum se intampla cu geniile, trebuia sa existe Imola. Trebuia sa existe acel nenorocit “Tamburello Corner“. Sa intri cu 310km/h in acel viraj este greu de realizat chiar si de unul ca mine, care sta in fata unei tastaturi si pare chinuit de talent. Dar stiti ceva. Nu ma chinuie nimic. Inspiratia imi vine usor. Nu vreau sa spun lucruri mari dar oare inspiratia imi vine de undeva de dincolo de Imola? Nu stiu, doar sper. Ce s-ar fi inamplat astazi? Unde ar fi ajuns? Ce-ar mai fi putut demonstra sau cuceri ? Nu stim si nu vom sti niciodata. Ce stiu este ca masina sa iubita, l-a iubit pe Senna la fel de mult cum a iubit-o el. Masina nu l-a omorat. Masina l-a protejat. Nu s-a rupt nicio bara de directie asa cum afirma unele surse.

Nu s-a intamplat nimic cu aerodinamica monopostului sau Renault, cu care concura atunci dupa cum declara alte surse. Nu, raspunsul este acelasi, NU SE STIE SIGUR ! Sa mai face referire la acea forta care l-a luat timpuriu si pe Colin ?…… Senna nu a trecut in nefiinta de pe urma impactului. Cauza este la fel de ciudata, de cinica si de ingrata ca si accidentul de elicopter al lui Colin. Se pare ca una din rotile masinii s-a rupt si l-a lovit in cap ! Ironie? Bineinteles ! Dar Senna nu a murit. Atata timp cat el va ramane in inimile noastre si in sufletele noastre, nu a murit. Dar se pare totusi ca spritul sau nu are liniste. Spiritul sau este linistit in preajma paddock-ului, in preajma circuitelor. Cum ! Prin Bruno Senna, nepotul sau din partea surorii sale Vivian. Bruno intra sub lumina reflectoarelor. Este in momentul de fata pilot de curse.

A condus si monopostul McLaren pe care a alergat Ayrton in 1998. Suna familiar? Este si o traditie de famile. Mama sa se ocupa de fundatia Senna. Se pare ca Senna revine ! Care Senna? Ayrton ? Bruno ? Nu mai conteaza, Genialul Senna, pasionatul Senna, inovatorul Senna, Senna pe care-l vreti voi, revine !!! O sa-l parafrazez aici pe Dumy: “Regele a murit, traiasca regele “!

6 comments

  1. Interesant articolul desi sincer sa fiu nu prea stiu multe despre Senna , dar am vazut curse cand era in concurenta cu Prost iar cursele erau destul de incitante (pe cat posibil pot fi ele, eu unu consider 10 masini care se intrec pe aceelasi traseu mai mult de 10 ture = plictisitor). Pacat ca mania lui de a-l intrece pe Prost in cele din urma l-a costat viata. Cat despre Bruno Senna , din pacate nu prea iese in evidenta, dar cine stie poate intr-o zi … . Oricum , Two Thumbs Up (asta e ceva bun :)) ) , pentru articol si bafta in continuare , cat mai multe comments si aaaa … PA 😀

  2. Ma uitam la Formula 1 cand aveam 14 ani. Senna a murit la tv, in fata ochilor mei. N-am putut sa ma mai uit la Formula 1 de atunci. Ma plictiseste fara el. Ma bucur ca se mai gandeste cineva la el si acum.

  3. Senna? Mai tare ca Schumi si Fangio cu siguranta….
    M-am nascut in ’89, dar sunt pasionat de curse de la varsta de 3 ani
    Era intr-o zi de pasti, 1 mai 1994, cand Ayrton Senna s-a izbit de beton cu peste 300km/h. Nu se stie nici in ziua de azi exact ce s-a intamplat, dar a fost un moment critic si de neuitat…..
    De atunci am zis ca nu ma mai uit la F1, dar n-am rezistat…
    Am tinut cu Schumi apoi,ca si astazi sper sa revina, desi nu cred.
    Insa sper din toata inima sa revina numele de Senna. Bruno Senna, nepotul.
    Din cate am auzit din GP2 (ca la noi nu prea se difuzeaza), mai mult internetul, Bruno e pe cai mari. Cica se descurca bine de tot, si ar fi primit oferte pentru F1. Sau cica il “tin cu bani” aia de la ferrari pentru ei. Oricum sper sa apara cat mai curand in F1. Sa fie exact ca unchiul sau, dar fara incidente.

    Cat despre Ayrton, un mare campion si atat in curse cat si in viata din cate stiu. De ce a trebuit sa plece de la McLaren, din cauza unui orgoliu, l-a costat viata. De ce a trebuit sa conduca un Williams nenorocit. De ce a trebuit sa existe 3 viraje nenorocite la Imola 1994.
    DE CE? Asta e. Atat Senna cat si bunul sau prieten austriac Roland Ratzenberger au ramas in arhivele sufeltelor pasionate de F1. Week-end negru tare la Imola atunci: Variante Bassa – Rubens Barichello vineri, Villeneuve Corner – Roland Ratzenberger sambata si Tamburello Corner – Ayrton Senna duminica, plus multe altele precum roti zburatoare si incidente la start.
    ASTA E! Show must go on!!!!!!

  4. Multumesc pentru comentariile frumoase! Intr-adevar cineva acolo sus mai multa ca sigur doreste ca numele Senna sa revina in Marele Circ si Bruno cred si sper ca va fi campion mondial intr-o zi.

    @ Bogdan, foarte frumos mesajul tau. Seria GP2 a fost difuzata integral de Eurosport 2 anii trecuti si traditia continua si in 2008. De altfel, Bruno Senna deja a luat startul in noua GP2 Asia, o serie paralela creata de FIA, pe circuitul din Dubai. Si eu cam urmat aceiasi pasi ca si tine, in sensul ca dupa Senna am tinut cu Michael, iar acum recunosc ca sunt un admirator al lui Kimi ‘The Iceman’ Raikkonen. Si nu de acum ca este campion, ci inca de pe vremea cand a debutat la Sauber l-am admirat pentru curajul si nebunia practic de a trece peste toate etapele pregatitoare si de a veni direct in F1.

  5. dragi pasionatzi!in primul rand masina lui senna a lovit zidul cu 216 km pe ora sau undeva in jurul acestei valori ,nicidecum peste 300 km/h.Nu doar roata la omorat ,ci o bucata din suspensia fatza ,care i-a perforat vizorul shi l- a lovit undeva deasupra ochiului ,i- ar din cauza fortei de impact cu roata a suferit multiple traume shi fracturi ale craniului.O bucata din suspensia rotii i-a penetrat casca in alt loc shi a cauzat un traumatism ,dupa autopsie s-a declarat ca oricare din aceste trei lovituri ar fi fost probabil mortale.Inca ceva,cum poate un om care a tinut cu senna din toata inima sa tina cu Schumacher??/iar spre informarea majoritatii Schumacher nu se va reintoarce in formula 1 ,un sport care astazi ,dupa parerea mea,traieste din gloria zilelor demult apuse…..

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza