IndyCar

Unificarea IRL-Champ Car World Series

champ car

Dupa mai multe saptamani de incertitudini, declaratii, speculatii si numeroase alte zvonuri, Tony George (fondatorul si presedintele Indy Racing League) si Kevin Kalkoven (unul dintre fondatorii Champ Car World Series) si-au dat mana consfintind astfel unificarea celor doua campionate americane de monoposturi, dupa 12 ani de ruptura.

“Am primit sute de e-mailuri de felicitare de la fani, piloti, sponsori si alti oameni care iubesc sportul nostru. Toti sunt de acord ca viitorul arata bine pentru IndyCar. Intreaga comunitate a celor implicati in curse este incantata de aceasta unficare si toti asteapta cu nerabdare prima cursa a sezonului, programata pe 29 martie pe Miami Speedway din Homestead”. Acestea au fost primele cuvinte ale lui Tony George la conferinta de presa sustinuta, miercuri seara, la Miami, avandu-l alaturi pe Kevin Kalkoven, reprezentantul Champ Car.

“Sunt incantat ca avem din nou o singura serie de monoposturi care va scoate la lumina in anii urmatori mari piloti, o diversitate de circuite de clasa si numeroase echipe de top. Salut implicarea lui Tony George in dezvoltarea sportului si ma alatur lui pentru a ne concentra impreuna asupra viitorului curselor de monoposturi din America de Nord”, a declarat Kevin Kalkoven, membru fondator si co-propietar al Champ Car World Series, campionat aparut in 2004, dupa falimentul fostului CART (Championship Auto Racing Teams).

Dar cum s-a ajuns la ruptura si acum la unificare?

Pana in 1978 cursele de monoposturi din Statele Unite ale Americii erau organizate de catre US Auto Club, dar dupa disparitia tragica intr-un accident aviatic a majoritatii organizatorilor campionatului Indy. Astfel incepand cu anul 1979 a aparut CART, care a organizat IndyCar, competitie unica de monoposturi in SUA pana in 1996.

Primele zvonuri despre ruptura Indy au aparut inca din 1994, cand Tony George, propietarul Indianapolis Motorspeedway, a anuntat ca doreste crearea unui campionat separat de CART si care sa aiba ca punct de reper celebra cursa de 500 de mile de la Indianapolis. Zis si facut, iar in doi ani proiectul lui George a fost pus in aplicare, pe 27 ianuarie 1996 alergandu-se prima cursa Indy Racing League (denumita in continuare IRL).

Alergat exclusiv pe circuite ovale, campionatul IRL s-a dorit o cursa americana pentru americani, in timp ce CART a devenit o serie mondiala, cu iesiri in Canada, Australia, Brazilia si chiar Japonia. Pana in 2003 IRL a ramas in umbra CART-ului, acesta din urma concentrand cei mai buni piloti, cele mai multe motoare (Honda, Toyota, Ford si Mercedes-Benz) si cele mai bune sasiuri (Lola, Reynard si Swift).

Momentul de cotitura s-a produs la finalul sezonului 2003, cand CART-ul s-a confruntat cu mari probleme financiare, intrand in cele din urma in faliment. Majoritatea echipelor de top au migrat catre IRL, care oferea la acea data garantii pentru o continuitate sigura, astfel ca Forsythe, Kalkoven si Gentilozzi au pus pe picioare din mers un nou campionat, Champ Car World Series, care a preluat intreaga istorie si intregul palmares al defunctului CART.

Fara marea familie Andretti, fara Roger Penske si Chip Ganassi, Champ Car-ul si-a consolidat pozitia in jurul echipelor Newman/Haas si Forsythe. Piloti precum Paul Tracy, exponent din vechea garda, si tanarul Sebastien Bourdais au oferit garantia viitorului imediat. CCWS-ul s-a hranit pana in 2007 din succesele lui Bourdais, patru la numar, si duelurile acestuia cu Paul Tracy. Au aparut multi piloti tineri, in special din Europa si formulele pregatitoare. Asa a aparut un Justin Wilson, un Robert Doornbos, un Nelson Philippe sau un Tristan Gommendy.

Plecat din Formula 1, Paul Stoddart a mutat brandul Minardi in CCWS, continuand taditia in cursele de monoposturi. Cu doar 14 piloti prezenti la primele teste oficiale de la Sebring din intersezon a parut din ce in ce mai clar ca viitorul Champ Car-ului este incert, iar propunerea lui Tony George de unificare a fost aprobata de Kalkoven si partenerii sai mult mai repede decat au lasat oficialii CCWS sa se inteleaga.

Ca orice tranzitie si aceasta de la doua campionate din nou la un Indy Car puternic va fi una anevoioasa. Echipele care vor face trecerea din CCWS au asigurat din partea lui Tony George cate un sasiu Dallara si un motor Honda, plus un sprijin de 1.2 milioane de dolari. La nivelul calendarului competitional, intr-o prima faza se va alerga pe structura deja existenta a IRL-ului, la care se vor adauga cursele de la Long Beach, Edmonton si Surfers Paradise, urmand ca in sezoanele viitoare sa fie adaugate si alte intreceri.

In incheiere imi permit sa trag o concluzie ca un mare pasionat al curselor de monoposturi din America. Nu spun ca sunt mare specialist, dar urmarind fiecare intrecere incepand cu anul 1997 cred ca am acumulat o experienta cat de cat insemnata.

Lumea motorsportului avea nevoie de un IndyCar unficat si puternic. S-au intamplat destul de multe in cei 12 ani de ruptura, de la patru motoare si trei sasiuri alergandu-se acum pe un singur sasiu si un singur motor. Cum in toate domeniile se pleaca de jos, cred ca si in noul Indy este cu siguranta loc de evolutie. Cu Indy 500 si trasee precum cele din Long Beach si Surfers Paradise spiritul Indy a revenit.

Domnilor, porniti motoarele!

One comment

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza