IndyCar

Dario Franchitti castiga INDY 500

Dario Franchitti

Pentru a doua oara in cariera pilotul scotian Dario Franchitti a castigat cursa de 500 de mile de la Indianapolis, ajunsa in acest an la editia cu numarul 94. Echipierul de la Ganassi Target Racing s-a impus in fata englezului Dan Wheldon, dupa ce a condus 155 din cele 200 tururi programate. Ultimul tur a fost cu adevarat dramatic, englezul Mike Conway fiind percutat la mare viteza in gardul de protectie dupa un contact cu americanul Ryan Hunter-Reay.

A 94-a editie a celebrei curse de 500 de mile alergata pe si ovalul de la Indianapolis a respectat si in acest an traditia, oferind pasionatilor de motorsport toate ingredientele unei intreceri perfecte. Viteze de peste 350 km/h in linie dreapta, depasiri roata la roata, iesiri in decor, neutralizari si un final plin de suspans. Toate acestea dupa mai bine de trei ore dupa ce s-a auzit celebrul indemn ‘domnilor, porniti motoarele’.

Startul si primele neutralizari

Din pole position a pornit brazilianul Helio Castroneves, de trei ori invingator la Indianapolis, ultima data chiar in urma cu un an. Pilotul de la Penske a fost atacat inca din primul tur de un Dario Franchitti dezlantuit.

Echipierul de la Ganassi Racing s-a instalat la conducere chiar inainte de prima neutralizare. Cel dintai steag galben a fost arborat dupa ce Davey Hamilton a pierdut controlul monopostului echipei De Ferran Dragon Racing si a lovit zidul lateral.

Cursa a fost reluata dupa cinci tururi de neutralizare pentru a fi intrerupta din nou dupa ce pilotii au acoperit alte doua tururi in regim de mare viteza. A fost randul brazilianului Bruno Junquiera sa percuteze zidul de beton, echipierul de la Fazzt avand astfel parte de o revenire nefericita in Indycar.

Prima intrare masiva la standuri a avut loc in turul 38 din cele 200 programate, Franchitti pastrandu-si prima pozitie in cursa dupa un duel roata la roata cu australianul Will Power chiar pe linia boxelor.

Power pierde contactul cu fruntea cursei

Al doilea in cursa, Power a gresit la iesirea de la standul echipei sale, ramanand cu furtunul de alimentare cuplat pe masina sa Penske. Neutralizarea care a urmat incidentului l-a propulsat in pozitia secunda pe Castroneves, acesta fiind urmat de canadianul Alex Tagliani.

In turul cu numarul 50 tanarul brazilian Rafael Matos, al doilea echipier de la De Ferran Drago Racing, a trecut de Ryan Briscoe urcand pe un excelent loc trei, in timp ce Franchitti conducea cursa cu un avans de 3.1 secunde in fata lui Castroneves.

A patra neutralizare s-a produs in turul 65, dupa ce John Andretti a lovit la randul sau zidul de beton, moment in care avansul lui Franchitti in fruntea cursei ajunsese la 4.1 secunde.

Intrarea la boxe care a urmat a oferit un moment rar intalnit, pilotii Rafael Matos si Scott Dixon pierzand fiecare cate o roata chiar pe linia standurilor.

Reluarea cursei din turul 72 l-a gasit pe brazilianul Tony Kanaan pe un nesperat loc cinci, experimentatul pilot al echipei Andretti Autosport plecand de pe locul 33 al grilei.

Dupa doar un tur Matos a scapat masina de sub control si a intrat violent in zidul de beton, intrecerea fiind pentru a sasea oara neutralizata.

Scheckter la conducere

Franchitti a cedat pentru prima data sefia cursei abia in turul 116, dupa o a treia intrare la boxe pe steag galben, lider ramanand sud-africanul Tomas Scheckter.

Fiul fostului campion mondial de Formula 1, Jody, nu a rezistat la reluare decat un tur in fata rapidului Franchitti, care a revenit la conducere cu Kanaan lansat in urmarirea sa.

Al 16-lea pe grila, tanarul Marco Andretti, fiul lui Michael si nepotul lui Mario, a ajuns in turul 146 pe locul secund, dupa o foarte buna cursa de recuperare, in spatele sau aflandu-se batranul vulpoi Kanaan.

Restartul dupa neutralizarea cu numarul opt, care a avut loc dupa iesirea in decor a lui Ryan Briscoe, l-a gasit pe Kanaan in pozitie de atac asupra lui Andretti si brazilianul nu a ezitat sa urce pe locul secund.

Accidentul in care a fost implicat debutantul columbian Sebastian Saavedra cu 39 tururi inaintea finalului a oferit o ultima posibilitate pilotilor din fruntea cursei sa efectueze intrarea la boxe pe steag galben.

Sprintul final si loteria carburantului

Astfel la reluarea cursei in pozitia de lider s-a aflat Mike Conway, acesta conducand plutonul in fata lui Justin Wilson, Helio Castroneves si Graham Rahal, pentru ca Franchitti, Andretti si Kanaan sa ramana in plan secund.

Ultimele tururi au fost o loterie de totul sau nimic pentru pilotii din fata. Conway a fost nevoit sa cedeze sefia in turul 177, lasandu-i prima pozitie lui Wilson.

Fost pilot in Formula 1 la Minardi si Jaguar, Wilson a visat frumos pana in turul 188, cand a trebuit sa plateasca la randul sau tribut strategiei.

Lider a ramas Castroneves, ultima speranta a patronului Roger Penske de a obtine victoria in fata marelui rival Chip Ganassi in templul vitezei din Indianapolis.

Cu doar noua tururi inaintea finalului a venit si randul lui Castroneves sa intre la boxe pentru o realimentare rapida, dar care l-a costat pierderea contactului cu grupul de frunte.

Gloria lui Dario

Franchitti a revenit la conducere, dar scotianul de 37 ani a trait periculos ultimele trei tururi, combustibilul sau fiind pe terminate in conditiile in care englezul Dan Wheldon incerca un sprint furibund.

Cursa a luat sfarsit pe steag galben, dupa ce Conway si Hunter-Reay s-au acrosat in virajele 3-4, primul lovind violent gardul de pe margine, dupa ce monopostul a decolat ca o racheta de pe circuit.

Pentru Franchitti este a doua victorie din cariera in Indy 500, prima venind in 2007, cand cursa a fost scurtata din cauza ploii torentiale. Pilot in DTM pana in 2002, Franchitti s-a consacrat in cursele de monoposturi din Statele Unite, pilotand in CART, Indycar, ALMS, Grand Am sau NASCAR. In 2007 si 2009 pilotul scotian a cucerit tilul in seria Indycar, prima data alaturi de echipa Andretti Green si a doua oara alaturi de Chip Ganassi.

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza