Turul Italiei

Ivan Basso, imperial pe Monte Zoncolan

Amgen Tour of California 2009 - Prologue
Creative Commons License photo credit: Darcy McCarty

Victorie mare pentru ciclistul Ivan Basso, duminica, in etapa regina a editiei din acest an a Turului Italiei, rutierul echipei Liquigas trecand primul linia de sosire pe miticul Monte Zoncolan, unde Il Giro a ajuns pentru doar a treia oara in istorie.

Cronometrat la sosire cu timpul de 6 ore, 21 minute si 58 secunde, Basso l-a devansat pe campionul mondial Cadel Evans cu un minut si 19 secunde.

Cei doi au impus ritmul in fruntea plutonului inca de pe primele pante ale ascensiunii finale, dar australianul de la BMC nu a mai reusit sa tina ritmul cu Basso cand mai erau mai putin de patru kilometri pana la final.

Pentru Ivan Basso, 32 ani, fost castigator al intrecerii in 2006, este a opta victorie in Turul Italiei, succes in urma caruia italianul de la Liquigas face un salt important in ierarhia generala unde ocupa locul trei, la 3 minute si 33 secunde in urma lui David Arroyo.

Podiumul etapei de la Monte Zoncolan a fost completat de Michele Scarponi, rutierul echipei Androni Giocatoli ajungand la sosire cu o intarziere de un minut si 30 secunde.

Desi a sosit cu o intarziere de 3 minute si 50 secunde, la care se adauga si secundele de bonificatie primite de Basso pentru victoria de etapa, spaniolul David Arroyo isi pastreaza tricoul roz.

Echipierul de la Caisse d’Epargne va incepe ultima saptamana a cursei cu un avans de 2 minute si 35 secunde in fata tanarului australian Richie Porte (Saxo Bank). Purtator al tricoului alb, dupa ce a fost la un moment dat chiar liderul cursei, Porte a sosit pe Monte Zoncolan la peste sase minute in urma lui Basso.

Etapa a 15-a a Turului Italiei a inceput la Mestre, localitate aflata la sud-este de Treviso si la nu mai putin de 223 kilometri de Monte Zoncolan.

La kilometrul 18 sase rutieri si-au incercat sansa, Ludovic Turpin (AG2R), Jackson Rodriguez (Androni Giocatoli), Jerome Pineau, Francesco Reda (Quick Step), Nico Sijmens (Cofidis) si Guillaume Le Floch formand evadarea zilei.

Avansul celor sase temerari a crescut rapid, ajungand ca la borna cu numarul 69 sa ajunga la nu mai putin de 14 minute in raport cu plutonul. Echipa Liquigas a marit ritmul pe masura apropierii finalului, pe Passo Duron, catarare de categoria intai, realizandu-se o prima selectie in grupul de frunte.

Monte Zoncolan s-a dovedit a fi o palarie prea mare pentru oamenii din frunte, parasiti de Reda inca de pe Duron, cei cinci fiind ajunsi si depasiti pe rand de oamenii puternici ai plutonului.

Sprijinindu-se pe puternica sa echipa pana la inceputul lui Monte Zoncolan, Basso a luat cursa pe cont propriu, alaturi de el ramanand intr-o prima faza doar Michele Scarponi si Cadel Evans, pentru ca italianul de la Liquigas sa abordeze ultimii trei kilometri singur in frunte.

Cu acest succes obtinut pe legendara si dura catarare Monte Zoncolan, Basso revine in prim planul ciclismului mondial, depunandu-si inca o data candidatura la castigarea turului.

Luni este zi de pauza in Il Giro, pentru ca rutierii sa revina in actiune, marti, cu etapa a 16-a, un contratimp individual de 12.9 kilometri pe teribila catarare Plan de Corones/Kronplatz unde exista portiuni de drum neasfaltat cu panta intre 20 si 24 la suta. Punctul de maxim al ascensiunii este plasat la o altitudine de 2275 metri.

In 2006 Turul Italiei era de asemenea programat sa se termina la Plan de Corones, dar din cauza conditiilor meteo vitrege etapa a 17-a s-a incheiat pe Passo Furcia, catarare aflata la 1738 metri altitudine. Leonardo Piepoli s-a impus atunci, in timp ce Ivan Basso era purtator al tricoului roz.

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza