Turul Frantei

A 5-a victorie din cariera pentru Ale-Jet Petacchi in Turul Frantei

Final tensionat de etapa la Bruxelles, duminica, in cea dintai mansa in linie a editiei din acest an a Turului Frantei, nu mai putin de trei cazaturi majore fragmentand plutonul masiv in ultimii 1500 metri. Rutier experimentat, calit in batalii duse de-a lungul carierei, italianul Alessandro Petacchi (Lampre) a tasnit decisiv obtinand victoria de etapa si tricoul verde.

Cronometrat la sosire cu timpul de 5 ore, 9 minute si 38 secunde, Petacchi l-a devansat cu un avans confortabil pe australianul Mark Renshaw (Team Columbia), pe urmatoarele locuri clasandu-se norvegianul Thor Hushovd (Cervelo), australianul Robbie McEwen (Katiusa) si francezul Matthieu Ladagnous (Francaise des Jeux).

In varsta de 36 ani, Ale-Jet Petacchi si-a trecut in cont doar a cincea victorie din cariera in Marea Bucla si prima dupa o pauza de sapte ani. Celelalte patru reusite ale rutierului din La Spezia dateaza din 2003, cand s-a impus in etapele 2, 3, 5 si 6, ultima data la Lyon, pe 11 iulie.

Prima etapa in linie a Turului Frantei din acest an a propus un traseu de 225.5 kilometri intre Rotterdam si Bruxelles, mansa desfasurandu-se in prima sa parte in zona litorala a Marii Nordului, dupa care caravana a luat drumul sudului spre inima Belgiei.

Ciclistii s-au pus in miscare putin dupa ora pranzului in marele oras port Rotterdam, americanul Lance Armstrong fiind in prima linie alaturi de liderul Fabian Cancellara.

Imediat dupa startul real al etapei, trei ciclisti au tasnit din grupul masiv care rula inca la pas, olandezul Lars Boom (Rabobank), belgianul Maarten Wynants (Quick Step) si Alan Perez Lezaun (Euskaltel) formand evadarea zilei.

Avand bilet de voie din partea plutonului, cei trei temerari si-au construit rapid un avans consistent, dupa 35 de borne diferenta fata de urmaritori fiind de peste sapte minute.

Plutonul a revenit asupra fugarilor, coborand ecartul undeva la sub cinci minute, diferenta mentinandu-se apoi constanta pana in ultima parte a cursei.

La intrarea in ultimii 30 de kilometri evadarea s-a rupt, singurul care a ramas sa-si incerce sansa fiind Weynants. Acesta a fost insufletit in actiunea sa de campionul Moldovie, Alexander Pliushin (Katiusa), cei doi reusind sa puna in fata plutonului aproape un minut.

Echipele sprinterilor, in special Columbia si Garmin, nu au scapat ocazia de a transa prima oportunitate la sprint, cei doi evadati fiind ajunsi la intrarea in ultimii 9 kilometri.

Dupa ce au trecut prin Meise, localitatea de resedinta a marelui campion belgian Eddy Merckx, de cinci ori invingator in Marea Bucla (1969, 1970, 1971, 1972 si 1974), ciclistii s-au indreptat spre capitala Belgiei, unde ultima s-a ajuns in 1992, victoria revenindu-i lui Jaja, pe numele sau real Laurent Jalabert.

In fata unui public extrem de numeros si entuziast, rutierii au abordat in mare viteza ultimele borne ale etapei si, chiar la ultimul viraj dinaintea sprintului, australianul Mark Cavendish (Team Columbia) a provcat primul accident in pluton, scotandu-l din lupta pentru victoria de etapa si pe spaniolul Oscar Freire (Rabobank).

O a doua cazatura s-a produs in ultimul kilometri, pe lunga linie dreapta spre linia de sosire, cand plutonul practic a fost rupt in doua si drumul opturat de rutierii ramasi lati pe sosea, printre acestia numarandu-se si purtatorul tricoului galben, Fabian Cancellara (Saxo Bank).

Petacchi s-a furisat bine in roata australianului Renshaw, cel ramas in fruntea cursei fara obiectul muncii dupa cazatura lui Cavendish, reusind in cele din urma sa-l invinga pe acesta ca in vremurile glorioase, cand aduna 21 de victorii in Giro si 19 in Vuelta. Cifre impresionante pentru unul dintre cei mai mari vitezisti ai plutonului.

Succesul de etapa si punctele obtinute i-au adus rutierului de la Lampre tricoul verde, cel atat de ravnit de sprinterii aflati in cursa.

Cancellara ramane pentru inca o zi in galben, in timp ce Tony Martin (Team Columbia) continua sa fie cel mai bine clasat dintre rutierii sub 23 ani.

Cursa continua, luni, cu o etapa care se va desfasura in integralitate pe teritoriul belgian, ciclistii avand de parcurs 192 kilometri intre Bruxelles si Spa.

Profilul va fi cu totul altul fata de ce am avut in prima etapa, Ardenii propunand rutierilor nu mai putin de sase catarari impartite in mod egal, primele trei de categoria a 4-a si ultimele trei de categoria a 3-a. Ultimii 12 kilometri sun in coborare dupa trecerea peste Col du Rosier.

Caravana va traversa Regiunea Bruxelles, Provincia Brabantului Valon, Provincia Namur pentru a a ajunge la final in inima Provinciei Liege.

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza