MOTOGP

Jorge Lorenzo, noul campion mondial la MotoGP

La cei 23 de ani ai sai, pilotul Jorge Lorenzo s-a incoronat, duminica, la Sepang (Malaysia), campion mondial la MotoGP, devenind astfel doar al doilea spaniol care castiga titlul suprem la categoria regina a Motomondialului in cei 62 de existenta ai competitiei. Lorenzo ii calca astfel pe urme lui Alex Criville, care se impunea in 1999 la ghidonul unei motociclete Honda de uzina.

Jorge Lorenzo
photo credit: T.Tanabe

Nascut pe 4 mai 1987 la Palma de Mallorca, Jorge Lorenzo si-a inceput aventura in Campionatul Mondial in 2002, chiar in ziua cand a implinit 15 ani, varsta minima recomandata pentru ca un pilot sa ia startul in cursele de Grand Prix.

Astfel, la ghidonul unei motociclete Derbi RS 125, Lorenzo devenea cel mai tanar participant in Motomondial. Pilotul spaniol obtinea prima victorie a carierei in 2003, la Rio de Janeiro, dupa un duel electrizant cu Dani Pedrosa si Casey Stoner, cei care peste ani aveau sa-i devina rivali pentru titlul mondial la MotoGP. Balearicul a obtinut trei victorii si a pornit de sapte ori din pole position in cei trei ani pNascut pe 4 mai 1987 la Palma de Mallorca, Jorge Lorenzo si-a inceput aventura in Campionatul Mondial in 2002, chiar in ziua cand a implinit 15 ani, varsta minima recomandata pentru ca un pilot sa ia startul in cursele de Grand Prix.

Astfel, la ghidonul unei motociclete Derbi RS 125, Lorenzo devenea cel mai tanar participant in Motomondial. Pilotul spaniol obtinea prima victorie a carierei in 2003, la Rio de Janeiro, dupa un duel electrizant cu Dani Pedrosa si Casey Stoner, cei care peste ani aveau sa-i devina rivali pentru titlul mondial la MotoGP. Balearicul a obtinut trei victorii si a pornit de sapte ori din pole position in cei trei ani petrecuti la clasa mezina, locul patru ocupat la finalul sezonului 2004 aducandu-i trecerea la clasa sfertului de litru.

Lorenzo a incalecat un model Honda RS 250RW in primul an petrecut in cadrul clasei 250cc, urcand de sase ori pe podium si plecand de alte patru ori din pole position. Locul cinci la finalul sezonului il recomanda pe spaniol drept unul dintre pretendentii cu sanse reale la titlul mondial din 2006 si Lorenzo nu a inselat asteptarile.

Trecerea pe un model Aprilia s-a dovedit a fi alegerea ideala pentru Lorenzo, sezonul 2006 aducandu-i primul titlu mondial la 250cc, dupa un sezon fabulos cu opt victorii, 11 podiumuri si zece plecari din pole position.

Anul 2007 a fost si mai prodigios pentru Lorenzo, acesta obtinand detasat al doilea titlu mondial, cu un total de 312 puncte, dupa noua plecari din pole position dublate de tot atatea victorii obtinute. Lorenzo a urcat de 12 ori pe podium in cele 17 etape ale campionatului.

Fara rival la clasa sfertului de litru, pilotul spaniol a fost inregimentat in 2008 de echipa Yamaha, devenind la doar 20 ani coechipierul multiplului campion mondial Valentino Rossi.

Dezinvolt in fata unei asemenea provocari, Lorenzo a impresionant pe toata lumea reusind cea mai buna clasare pe grila primului Grand Prix la clasa MotoGP. Spaniolul a incheiat pe doi cursa din Qatar, dupa care a reusit alte doua pole positionuri, devenind primul debutant din istorie care a plecat de trei ori din prima pozitie a grilei la primele trei curse din cariera. Ultimul pilot care a reusit sa plece din pole inca de la prima cursa fusese Max Biaggi in 1998 pe o motocicleta Honda pusa la punct de echipa Elf Kanemoto.

Prima victorie nu avea sa intarzie prea mult, plecarea din pole position fiind concretizata in succes pe circuitul de la Estoril (Portugalia). Startul senzational de cariera la MotoGP avea sa-i fie umbrit lui Lorenzo de un teribil accident suferit in timpul Grand Prix-ului Chinei, cand ibericul si-a fracturat ambele glezne. Recuperat dupa doar o etapa de pauza, pilotul echipei de uzina Yamaha a incheiat sezonul pe locul patru la general fiind desemnat ‘debutantul anului’.

Anul 2009 l-a adus pe Lorenzo in batalie directa cu Rossi, inevitabila inclestare dintre cei doi tinand capul de afis pe durata intregului sezon. Falia creata intre cei doi in garajul echipei Yamaha din cauza furnizorilor diferiti de pneuri s-a transformat cu timpul intr-o rivalitate in toata regula, cursa de la Barcelona ramanand in memoria colectiva ca una dintre cele mai spectaculoase din ultimii ani. Patru victorii, 12 clasari pe podium si cinci plecari din pole position i-au adus lui Lorenzo locul secund la finalul sezonului.

Spaniolul a atacat cu gazul deschis la maxim sezonul 2010, reusind clasari pe podium in primele 12 curse ale anului. Sapte victorii si alte sase plecari din pole au facut ca dupa Marele Premiu al Malaysiei pilotul spaniol sa adune 313 puncte, fiind incoronat campion mondial la clasa regina MotoGP.

Jorge Lorenzo este la 23 ani si 159 de zile al saselea cel mai tanar campion mondial de la categoria suprema.

Cum Valentino Rossi a decis sa-si continue cariera alaturi de echipa Ducati, Jorge Lorenzo va ramane pentru cel putin inca doua sezoane pilotul numarul unu de la Yamaha, unde din 2010 il va avea coechipier pe americanul Ben Spies.

Cifrele lui Jorge Lorenzo in cei noua ani petrecuti in Campionatul Mondial de Motociclism:

143 curse (49 la MotoGP)

33 victorii (12)

69 de podiumuri (31)

41 de plecari din pole position (15)

15 tururi rapide in cursa (8)

3 titluri mondiale (1)

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza