Superbike

Prezentarea sezonului de Superbike

A 24-a editie a Campionatului Mondial de Superbike va debuta la sfarsitul acestei saptamani pe spectaculosul circuit Phillip Island din apropiere de Melbourne (Australia). Nu mai putin sa sapte constructori de top vor anima intrecerea si in acest an, Aprilia, Ducati, Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki si BMW urmand a se duela pentru suprematie intr-o competitie care in ultimii ani a luat fata MotoGP-ului prin nivelul crescut de spectaculozitate.

SBK Ducati 1198 (2011)
Creative Commons License photo credit: Tiago J. G. Fernandes

Aprilia Alitalia

Max Biaggi s-a incununat la 39 de ani campion in 2010, dupa un sezon fabulos. A fost cel mai bun al Imparatului Roman de la seria de patru titluri mondiale obtinute in anii 90 la clasa 250cc a Motomondialului de Viteza. Corsarul Negru a dat lovitura cu modelul Aprilia RSV4, cel care l-a purtat spre glorie in batalia cu mai tanarul britanic Leon Haslam.

Chiar daca va implini jubiliara varsta de 40 de ani, Biaggi ramane un concurent de top si Superbike-ul a demonstrat de-a lungul timpului ca ramane o competitie a tineretii fara batranete. Nu trebuie sa ne gandim decat la un Carl Fogarty, Pierfrancesco Chili, Troy Bayliss si, nu in ultimul rand, la legenda vie Troy Corser.

Biaggi il va avea si in acest an drept coechipieri pe Leon Camier, un pilot britanic de doar 24 de ani, care in sezonul 2010 a concurat pentru prima data ca titular in WSBK, obtinand un loc doi pe Miller Motorsport (cursa 2) si un loc trei in templul vitezei de la Assen (cursa 1).

Althea Ducati

Constructorul din Bologna si-a retras echipa de uzina in 2011 pentru prima data de la infiintarea campionatului in urma cu 24 de ani. Atragerea lui Valentino Rossi la gruparea din MotoGP a dus la orientarea italienilor de la Ducati exclusiv asupra proiectului Desmosedici GP11, astfel ca Superbike-ul a fost trecut in plan secund.

Chiar si asa, Ducati va oferi in 2011 sprijin semi-oficial pentru cele doua echipe private inscrise in competitie, una dintre acestea fiind Althea Racing, o grupare care il va avea drept singur pilot pe spaniolul Carlos Checa. Acesta va pilota un modelul 1198R (foto sus).

Matadorul de 38 ani se anunta a fi unul dintrei principalii candidati la obtinerea titlului suprem, dupa rezultatele remarcabile obtinute in teste. Cu o experienta de patru sezoane, 82 de starturi si 5 victorii, Checa a devenit o figura emblematica pentru WSBK si un pilot a carui experienta va cantari decisiv in economia campionatului.

Pata Aprilia

Aparuta recent in peisajul din Superbike, gruparea Pata, rezultata din fuziunea fostelor echipe DFX si Borciani, se anunta una de top pentru 2011, mai ales ca in spatele ghidonului Apriliei RSV4 cu sprijin de uzina se va afla nimeni altul decat japonezul Noriyuki Haga.

Ajuns la 35 de ani, samuraiul din Nagoya aproape ca nu mai are nevoie de nicio prezentare. A facut din numarul 41 o referinta in lumea curselor si a adunat in dreptul sau 282 de starturi, 43 de victorii, 110 clasari pe podium si 7 superpoleuri.

Marele regret al celui supranumit NitroNori ramane absenta unui titlu mondial la Superbike. A fost foarte aproape in 2000 cu Yamaha si in 2009 cu Ducati, cand a pierdut coroana suprema in fata americanului Ben Spies, dupa ce a dominat autoritar campionatul pana la jumatatea sezonului.

Castrol Honda

Asocierea fabricantului de uleiuri Castrol cu motoristul nipon Honda a produs senzatie in lumea Superbike-ului la finele deceniului noua al secolului trecut. Dupa ce americanul Colin Edwards si neo-zeelandezul Aaron Slight au adus gloria pentru aceasta formatie prin victoriile spectaculoase obtinute, legendara combinatie revine in 2011 pentru un nou asalt asupra varfului ierarhiei.

De aceasta data in spatele proiectului se va afla Honda Motor Europe si fratii olandezi Gerrit si Ronald Ten Kate, cei care au cucerit titlul mondial in 2007 cu britanicul James Toseland.

De aceasta data la ghidonul motocicletelor Honda CBR1000RR ale echipei Castrol se vor afla nord-irlandezul Jonathan Rea (24 ani), ocupant al locului patru la finalul sezonului trecut, si spaniolul Ruben Xaus, care la 33 de ani putem spune ca face si el in randul veteranilor.

Yamaha World Superbike

Echipa Yamaha mizeaza in 2011 pe evolutia modelului YZF-R1 care i-a adus titlul mondial in 2009 lui Ben Spies. Acelasi model a avut rezulate modeste in mana lui James Toseland anul trecut, un pilot revenit in Superbike dupa o experienta nu tocmai fericita la Yamaha Tech 3 in MotoGP.

Pe un pilot care a parasit Motomondialul de Viteza pentru a-si incerca sansa in Superbike va miza Yamaha si in 2011, italianul Marco Melandri debutand la 28 de ani in competitia care i-a adus succesul conationalului sau Max Biaggi.

Campion mondial la clasa 250cc in 2002 si vicecampion mondial la MotoGP in 2005, Melandri s-a zbatut in ultimii ani sa-si gasesca un loc la clasa regina, avand rezultate slabe la Ducati, Kawasaki si San Carlo Gresini Honda.

Si ca pariul celor de la Yamaha sa fie complet, echipa condusa de Andrea Dosoli va da a doua motocicleta pe mana unui alt debutant, irlandezul Eugene Laverty, care la 24 de ani face pasul in elita curselor pe doua roti.

A debutat in 2004 la clasa 125cc, pentru ca in 2007 si 2008 sa apere culorile Aprilia la 250cc, fara rezultate remarcabile. Din a doua parte a anului 2008 a primit un model Yamaha la clasa Supersport a WSBK. Adevaratul talent al irlandezului a iesit la lumina insa abia in 2010, cand Laverty a incheiat sezonul pe locul secund, dupa obtinerea a opt victorii din cele 13 curse programate.

Kawasaki Racing Team

Retras din proiectul MotoGP in 2009 ca urmare a crizei economice mondiale, echipa japoneza Kawasaki isi relanseaza spectaculos brandul in acest sezon de Superbike, cand la startul fiecarei etape se vor alinia trei modele verzi Ninja ZX-10R noi noute.

Avand sprijinul total al uzinei din Japonia, proiectul Kawasaki din Superbike are de fapt in spate intreaga infrastructura a Bird Motorsport Team, echipa care a concurat cu real succes pana in 2008 in BSB (Campionatul Britanic de Superbike).

Motocicletele Kawasaki vor fi pilotate in 2011 de Chris Vermeulen, debutantul spaniol Joan Lascorz (n.a.-cel care a terminat pe trei sezonul in Supersport) si britanicul Tom Sykes, care insa va concura sub stindarul Kawasaki Racing Team Superbike.

Suzuki Allstare

Criza economica l-a determinat pe Francis Batta sa alinieze o singura motocicleta la startul acestui sezon. Belgianul care a scris istorie in ultimii 20 de ani in Superbike se va baza pe modelul GSX-R1000, care va fi pilotat de italianul Michel Fabrizio.

In varsta de 26 ani, Fabrizio va concura in al patrulea sau sezon complet in WSBK, unde pana in prezent a pilotat modelele Ducati ale fostei echipe de uzina Ducati Xerox Team.

Desi a avut la dispozitie o motocicleta de uzina si intregul sprijin al uneia dintre cele mai solide echipe, Fabrizio nu s-a remarcat decat cu un loc trei la finalul sezonului 2009, cand a castigat trei din cele patru curse aflate in palmaresul sau.

BMW Motorrad Motorsport

Echipa de uzina BMW va participa pentru al treilea an consecutiv cu modelul S1000RR, care va fi pilotat de ‘crocodilul’ australian Troy Corser si de britanicul Leon Haslam.

Ajuns la 39 de ani, Corser este un pilot care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Zeci de curse alergate in WSBK, 29 de victorii, 39 de superpole-uri si un titlu mondial cu Suzuki in 2005.

Corser a fost alaturi de proiectul BMW inca de la aparitia constructorului german in Superbike, cel mai bun rezultat fiind superpole-ul de la Misano (2010), primul de altfel pentru BMW la acest nivel.

Team managerul Davide Tardozzi a adus pentru 2011 sange proaspat la echipa bavareza, britanicul Leon Haslam avand misiunea sa confirme forma buna din 2010, cand s-a batut pentru titlul mondial cu Max Biaggi.

BMW Motorrad Italia

Si pentru ca ambitiile BMW au crescut dupa primii doi ani de incercari, constructorul german ataca sezonul 2011 cu inca o echipa semi-oficiala. Gruparea condusa de Serafino Foti are in spate aproape aceeasi componenta ca cea de la Ducati Fila, campioana mondiala in 2004.

James Toseland a fost inregimentat dupa un an mediocru cu Yamaha, britanicul fiind principala arma a Motorrad Italia prin prisma experientei si a celor doua titluri mondial cucerite pana acum (2004 si 2007), cu Ducati si Honda.

La 24 de ani Ayrton Badovini este tanara speranta a motociclismului italian, dupa ce in 2010 a castigat 9 din cele 10 curse programate la clasa Superstock 1000 FIM Cup. Badovini a mai avut participari sporadice in WSBK alaturi de Kawasaki Pedercini si PSG-1 Corse (2008 si 2009).

Team Pedercini

Una dintre cele mai vechi echipe din WSBK a optat in 2011 pentru colaborarea cu Kawasaki, japonezii oferind sprijin pentru nu mai putin de trei motociclete. Una dintre acestea va fi pilotata de italianul Roberto Rolfo, pilotul de 30 de ani care a revenit in Superbike dupa un an 2010 in care a concurat la noua clasa Moto2 din Motomondialul de Viteza.

Celelalte doua modele ale echipei Pedercini vor fi pilotate de australienii Mark Aitchison si Bryan Staring, acesta din urma fiind campionul en-titre de Superbike al Australiei. Titularizat doar pentru etapa de la Phillip Island, Staring va concura apoi la clasa Superstock 1000.

Team Effenbert-Liberty Ducati

Constructorul din Bologna va oferi modelul 1198R pentru alte doua echipe private, una dintre acestea fiind nou intrata in campionat Effenbert-Liberty. Condusa de compania ceha Liberty CZ Group, noua echipa se va baza pe francezul Sylvain Guintoli, care in 2010 a concurat pentru Allstare Suzuki, si pe cehul Jakub Smrz, un pilot cu rezultate bune anii precedenti tinand cont de sprijinul limitat de uzina pe care l-a avut.

Supersonic Racing Team

A treia echipa ce va folosi motorul Ducati 1198R este tot o debutanta la categoria SBK, in pofida aparitiei din 2010 de pe Laguna Seca.

Echipa italiana l-a ales pentru 2011 pe francezul Maxime Berger, un pilot talentat de doar 21 de ani, care a cunoscut consacrarea la clasa Superstock 1000, unde nu a incheiat mai jos de locul trei la general.

Calendar cu 13 etape

La fel ca si anul precedent, sezonul 2011 al Mondialului de Superbike va avea un total de 13 runde (26 curse), cu startul la Phillip Island si incheierea la Portimao (16 octombrie).

Donington Park a fost preferat in acest an circuitului de la Brands Hatch pentru prima din cele doua etape britanice, iar ca element de noutate avem etapa de pe Motorland Aragon, traseu unde in 2010 a poposit si MotoGP-ul.

Vedeti mai jos programul complet:

27/02 Phillip Island (Australia)
27/03 Donington Park (Marea Britanie)
17/04 Assen (Olanda)
08/05 Monza (Italia)
30/05 Miller Motorsport (SUA)
12/06 Misano (San Marino)
19/06 Motorland Aragon (Spania)
10/07 Brno (Cehia)
31/07 Silverstone (Marea Britanie)
04/09 Nurburgring (Germania)
25/09 Imola (San Marino)
02/10 Magny-Cours (Franta)
16/10 Portimao (Portugalia)

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza