Ciclism

Boonen la a patra victorie in Paris-Roubaix

La o saptamana dupa ce triumfa in Turul Flandrei, ciclistul belgian Tom Boonen si-a trecut in palmares pentru a patra oara in cariera cursa Paris-Roubaix, considerata cea mai grea intrecere de o zi din lume. Plecat intr-o actiune solitara cu 50 de kilometri inaintea finalului, Boonen si-a construit un avans de un minut si jumatate in fata celorlalti favoriti.

MSR2012 Tom Boonen
(cc) photo credit: Angelo Giangregorio

In varsta de 30 de ani, Boonen devine doar al doilea rutier din istorie dupa compatriotul sau Roger De Vlaeminck (1972, 1974, 1975, 1977) care castiga Paris-Roubaix de patru ori in cariera. Liderul echipei Omega Pharma-Quick Step a mai triumfat in Regina Clasicelor in 2005, 2008 si 2009.

De asemenea, Boonen este primul ciclist din istorie care reuseste doua duble Turul Flandrei/Paris-Roubaix in 2005 si 2012.

Van Keirsbulck OPQ), Popovych (RNT), Dehaes (LTB), Veuchelen, Lindemann (VCD), Boucher (FDJ), Morkov (SAX), Klemme (ARG), Mangel (SAU), Veilleux (EUR), Saramotins (COF) si Janorschke (APP) au animat prima parte a cursei formand evadarea initiala la kilometrul 70.

Avansul celor 12 a atins un maxim de 4 minute si 40 de secunde la kilometrul 137 din cei 257.5 programati intre Paris (Compiegne) si Roubaix.

Evadatii au ajuns in transeul Arenberg, primul punct fierbinte al cursei, cu un avans de doua minute si jumatate in fata plutonului. Inca din primii metri s-a produs o busculada care a scos de pe sosea nu mai putin de patru rutieri dintre cei aflati in fata.

Echipele BMC, Farnese Vini si Rabobank au dat pedale grele pentru a-si asigura o pozitie cat mai favorabila la intrarea in padurea Arenberg, sector pavat de cinci stele in lungime de 2.400 de metri, insa Omega Pharma-Quick Step l-a protejat ideal pe Boonen in fruntea plutonului.

Mai multi rutieri au spart in coada plutonului, printre acestia George Hincapie si Andre Greipel, in timp ce campionul Frantei Sylvain Chavanel a preluat controlului grupului favoritilor si a impus un ritm infernal pe cele mai dure zone ale transeului.

Favoritii au trecut cu bine dupa Arenberg, iar diferenta fata de cei opt evadati ramasi in fruntea cursei scadea la un minut si 45 de secunde cu 81 de kilometri inaintea finalului de la Roubaix.

Sase rutieri s-au desprins din plutonul principal dupa Arenberg, printre acestia numarandu-se si italianul Alessandro Ballan (BMC), rutier cotat cu patru stele la castigarea Infernului Nordului. De asemenea in grupul de atacanti s-a infiltrat si Juan Antonio Flecha (Sky), unul dintre rutierii spanioli cu cel mai bun palmares in clasicele de primavara. Ceilalti componenti ai grupului au fost Mathieu Ladagnous (FDJ), Jimmy Casper (ALM), Maarten  Wynants (RAB) si Sebastien Turgot (EUR).

Actiunea celor sase nu a avut sorti de izbanda si cu  67.5 kilometri inaintea finalului acestia au fost ajungi pe o zona de sosea, moment in care Boonen a preluat initiativa grupului favoritilor si a realizat o importanta selectie. Mai mult decat atat au fost ajunsi si rutierii din evadarea initiala cu putin inaintea celei de-a doua zone de realimentare.

Chavanel a atacat intr-o zona de acalmie si a coagulat in jurul sau un grup de cinci rutieri, iar Turgot de la Europcar s-a desprins la randul sau in tentativa de a pune o diferenta decenta. Erau actiuni menite sa testeze fortele favoritilor si vigilenta acestora.

Atacul decisiv al lui Boonen

Boonen nu a mai asteptat si a atacat cu 58 de kilometri inaintea finalului avandu-l pe Filippo Pozzato in roata lui pe sectorul pavat Orchies, al 14-lea in ordinea descrescatoare a celor 27 programate. Alaturi de cei doi s-au lipit Ballan, Turgot si Terpstra.

Profitand de neintelegerile celorlalti rutieri, Boonen si Terprstra, cei doi coechipieri de la Omega Pharma-Quick Step, au luat cursa pe cont propriu cand mai erau de acoperit 55 de borne pana la sosire.

Oamenii ingeniosului manager Patrick Lefevere au intrat pe Auchy-les-Orchies cu un avans de 18 secunde, care in cele din urma avea sa se dovedeasca decisiv pentru ierarhia finala .

Echipa Sky s-a organizat la trena in urmarirea fugarilor de la Omega cu trei rutieri, dar Boonen a simtit imediat pericolul si l-a lasat in urma sa pe Terpstra. In spate Pozzato cadea intr-un viraj de dreapta si iesea din lupta pentru victorie.

Mons-en-Pevele, sectorul pavat cu cinci stele plasat la 48 kilometri de final, a fost abordat de Boonen cu un avans de 35 de secunde in fata celor 14 rutieri aflati in urmarirea sa. Printre acestia patru oameni de la Sky si Niki Terpstra lasat sa-i supravegheze pe rutierii din grupul secund.

Avansul lui Boonen ajungea la un minut pe sectorul pavat cu numarul sase la 26 de kilometri inaintea finalului de la Roubaix. Desi cu trei oameni inca la trena grupului urmaritor, echipa Sky nu a reusit nici in ruptului capului sa reduca diferenta, iar patru ciclisti s-au distantat intr-un grup separat. Actiunea lui Ballan, Flecha, Boom si Van Summeren nu a rezistat si cei patru au fost readusi rapid la ordine.

Carrefour de l’Arbre a fost ultimul obstacol decisiv in calea lui Boonen pentru a-si trece in palmares a patra victorie din cariera in Paris-Roubaix. Belgianul a gestionat ultima dificultate majora a cursei cu un avans de un minut si 11 secunde in fata olandezului Lars Boom (Rabobank), rutier desprins din grupul urmaritor.

In uralele celor aproximativ 5000 de spectatori prezenti pe velodromul din Roubaix, Boonen a celebrat a patra victorie din cariera in Infernul Nordului, rezultat care il aduce la egalitate cu Roger De Vlaeminck .

Pentru celelalte doua locuri pe podium s-au duelat Ballan, Flecha, Boom, Terpstra si Turgot, ultimii doi recuperand formidabil in ultima parte a cursei. In cele din urma francezul de la Europcar l-a invins la sprint pe Ballan si aduce primul podium pentru francezi de la victoria obtinuta de Frederic Guesdon in 1997.

Mai mult decat atat, victoria lui Boonen i-a consolidat acestuia prima pozitie in clasamentul UCI World Tour, unde a adunat pana acum un total de 366 de puncte.

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza