MOTOGP

Noul sezon de MotoGP: motoarele de 1000cc si provocarea CRT

Circuitul Losail din Qatar va gazdui la finalul acestei saptamani debutul sezonului 2012 in Campionatul Mondial de motociclism viteza, sezon care marcheaza trecerea clasei regina MotoGP la motoarele de 1000cc si aplicarea noului regulament care permite inscrierea in competitie a prototipurilor CRT.

Rossi 1171
Creative Commons License photo credit: ImageNationPhotography

Cele cinci sezoane in care clasa MotoGP a fost propulsata de motoare cu o capacitate de 800cc a inceput si s-a incheiat cu acelasi Casey Stoner in fruntea ierarhiei.

Demn urmas al legendarului Mick Doohan la clasa suprema, Stoner a cucerit titlul din 2007 alaturi de Ducati, pentru ca in 2011 sa traga cortina asupra erei motoarelor de 800cc cu un nou titlu alaturi de cei de la Honda.

De altfel pilotul de la Antipozi este principalul reper in noul sezon. Impresionant in testele de iarna, fie ca acestea s-au desfasurat la Losail sau Jerez, Stoner a reusit de fiecare data sa-si impuna modelul Honda RCV 213v in fruntea ierarhiei.

Alaturi de Stoner Honda va miza pentru inca un sezon pe spaniolul Dani Pedrosa, pilot care va incepe al saptelea sau sezon la MotoGP. Ajuns la 27 de ani fostul campion al claselor 125cc si 250cc nu a izbutit sa se impuna in elita, avand la activ doar doua titluri neoficiale de vicecampion mondial in 2007 si 2010.

Si in acest an 2012 principalul concurent pentru Honda va fi Yamaha, echipa de uzina care mizeaza pe spaniolul Jorge Lorenzo si americanul Ben Spies.

Dupa titlul cucerit in 2010 la ghidonul modelul M1, Lorenzo s-a aflat sezonul precedent in umbra lui Stoner. Cu doar trei victorii in dreptul, doua pole-uri si un total de 10 prezente pe podium, Lorenzo a incheiat anul in pozitia secunda la general.

Pentru Valentino Rossi sezonul 2011 a fost cel mai greu din cariera in Motomondialul de viteza exceptand anul 1996 cand debuta la clasa 125cc si termina pe locul 9 la general.

In premiera fara victorie intr-un campionat, Rossi a obtinut o singura clasare pe podium. Se intampla la Le Mans unde datorita conjuncturii favorabile ‘Doctorul’ a prins locul al treilea. In final Rossi a incheiat sezonul pe sapte departe de asteptarile unui pilot cu noua titluri mondiale in palmares.

Ducati a tras din greu in perioada de iarna pentru a recupera diferenta care o separa de Honda si Yamaha. Primele teste de la Sepang au adus o urma de speranta pentru tifosii lui Rossi si ai constructorului din Bologna, insa a doua oprire in Malaezia a fost un fiasco pentru echipa italiana.

Impins din nou la o secunda si jumatate in spatele concurentei, Rossi a fost nevoit sa o ia de la capat si intr-un timp de doar doua luni sa pregateasca modelul Desmosedici GP12 pentru testele finale de la Jerez.

Clasat la sub o secunda in raport cu Stoner campionul italian avea din nou motive de speranta, dar chiar si asa Rossi ramane mai degraba rezervat in privinta sanselor la obtinerea unui nou titlu mondial.

Italianul va face in continuare echipa cu Nicky Hayden, campionul mondial din 2006, care dupa ce a suferit un accident si a fost nevoit sa suporte o interventie chirurgicala chiar inaintea testelor de la Sepang, a aratat o forma buna in ultimele incercari de la Jerez.

Campionul clasei Moto2, germanul Stefan Bradl, va debuta in 2012 la MotoGP alaturi de echipa LCR Honda, in timp ce Yamaha Tech 3, a doua echipa a constructorului japonez Yamaha, va miza pe Andrea Dovizioso, pilot venit de la Honda de uzina, si britanicul Cal Crutchlow.

Sapaniolul Alvaro Bautista va pilota singurul model San Carlo Honda Gresini, in timp ce Karel Abraham si Hector Barbera se vor afla la ghidonul a doua modele Ducati de client.

Restul grilei de pana la 21 de motociclete va cuprinde modelele CRT (Claiming Rules Teams), acestea fiind prototipuri puse la dispozitia echipelor independente cu bugete reduse.

In testele de iarna CRT-urile nu au reusit sa se apropie la mai putin de trei secunde fata de topul ierarhiei, aparitia acestor modele in peisaj fiind asemanatoarea cu intrarea in Formula 1 a echipelor Lotus, Virgin si Hispania. Cel putin in termeni de performanta asemanarea este izbitoare.

Spre deosebire de modelele de MotoGP, prototipurile CRT vor putea utiliza intr-un sezon 12 motoare in loc de sase cate sunt permise pentru motocicletele de uzina, iar rezervoarele vor utiliza pana la 24 de litri de combustibil fata de 21 cat prevede regulamentul.

Suter, Art, Ioda, BQR-FTR si FTR sunt cei cinci constructori care au aplicat pentru sezonul 2012 sub regulamentul CRT, iar printre pilotii participanti se numara veteranul Colin Edwards, Randy de Puniet, Danilo Petrucci, Ivan Silva, Aleix Espargaro, Mattia Pasini, Yonny Hernandez, Michelle Pirro sau James Ellison.

Prin aparitia CRT-urilor clasa MotoGP s-a populat de la 17 motociclete la un total de 21.

Sezonul 2012 va avea un total de 18 etape, dupa runda de la Losail urmand Jerez (29 aprilie), Estoril (6 mai), Le Mans (20 mai), Barcelona (3 iunie), Silverstone (17 iunie), Assen (30 iunie), Sachsenring (8 iulie), Mugello (15 iulie), Laguna Seca (29 iulie), Indianapolis (19 august), Brno (29 august), Misano (16 septembrie), Motorland Aragon (30 septembrie), Motegi (14 octombrie), Sepang (21 octombrie), Phillip Island (28 octombrie), Valencia (11 noiembrie).

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza