Romania se conecteaza la EuroVelo

eurovelo

Sa mergi cu bicicleta in josul Dunarii de la intrarea marelui fluviu in tara si pana spre gurile Deltei in frumoasa Dobroge sau sa traversezi pe doua roti Banatul de sud spre Bulgaria reprezinta mai mult decat o cutezanta. Visul oricarui biciclist de a explora noi teritorii alaturi de pasiunea pe doua roti ar putea deveni o frumoasa realitate daca Romania isi face temele la timp si prinde trenul cel bun al integrarii in marea retea cicloturistica EuroVelo. Tara noastra are doi ani la dispozitie pentru a implementa la nivel national un program cicloturistic care presupune implicarea Asociatiilor, ONG-urilor si a factorilor decizionali din executiv si astfel a intra in lumea buna a cicloturismului european.

Conferinta nationala EuroVelo

Primul pas a fost facut in luna februarie cand, la Sinaia, a avut loc Conferinta Nationala EuroVelo organizată de Clubul de Cicloturism ‘Napoca’ (CCN), Outhentic Cycling Romania si Asociatia Adevaratii Veloprieteni, sub egida Federației Biciclistilor din Romania (FBR). Cu aceasta ocazie s-a conturat necesitatea si oportunitatea infiintarii Centrului Național de Coordonare EuroVelo in Romania (CNCEVR), care va gestiona la nivelul Romaniei sistemul european de trasee cicloturistice de lung parcurs EuroVelo, mai precis traseele EuroVelo 6 (Atlantic-Marea Neagra) și EuroVelo 13 (Traseul cicloturistic al fostei Cortine de Fier).

Coordonarea, promovarea, semnalizarea, monitorizarea si raportarea dezvoltarii traseelor EuroVelo se numara printre responsabilitatile noului Centru, care va funcționa ca un consortiu fara personalitate juridica, bazat pe un parteneriat intre organizatii neguvernamentale, autoritati publice si structuri din industria de turism. Asociația Adevărații Velo Prieteni si-a asumat implicarea in infiintarea si operarea Centrului, cu sprijinul Clubului de Cicloturism Napoca și Outhentic Cycling Romania, sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania.

CFR Calatori, operator national de transport in cadrul proiectului EuroVelo

In continuarea discutiilor mai sus amintite au inceput demersurile pentru implicarea autoritatilor nationale in proiectul Romania pe harta EuroVelo. S-a inceput cu Ministerul Transporturilor unde a avut loc o intalnire in care s-a dezbatut strategia pe termen mediu ca CFR Calatori sa fie operator de transport pentru biciclete in cadrul proiectului.

Adevaratii Velo Prieteni au o istorie bogata in activitati cicloturistice care au implicat transportul bicicletelor pe calea ferata. Cifrele sunt graitoare in acest sens, 50% dintre biletele achizitionate pe Bucuresti si 8% la nivel national fiind achizitionate in 2015 de biciclistii care au luat parte la actiunile organizate de acest grup cicloturistic. Amintim pe aceasta cale doar una dintre turele de referinta, si anume velo aventura pe Valea Prahovei cu vizitarea celor mai importante atractii turistice din zona si plimbarea de ziua Dunarii.

In cadrul intalnirii de la CFR s-a mai discutat si despre usurarea procesului de achizitionare a biletelor de grup pentru biciclisti prin crearea unui call-center ce va solutiona toate cererire primite de la orice grup de biciclisti, precum si posibilitatea ca pe viitor fiecare vagon din flota companiei sa poata transporta biciclete. Reprezentantii CFR Calatori si-au aratat intreaga disponibilitate pentru a deveni in viitorul apropiat si mai bike friendly decat sunt in prezent.

Implicarea guvernamentala

Pentru a avea o retea puternica de trasee cicloturistice pentru inceput este nevoie de o marcare corespunzatoare a acestora, capitol la care Romania din pacate nu se poate lauda cu prea multe realizari.

Dupa aproape doua decenii de la lansarea Retelei EuroVelo, se constata ca majoritatea tarilor europene sunt in stadii avansate cu marcarea si promovarea acestor rute, unele devenind produse turistice de succes.

In Romania exista un proiect aflat in avizare interministeriala de peste un deceniu, anume marcarea traseelor cicloturistice, insa acesta a fost uitat pe undeva printr-un sertar existand in continuare retineri nejustificate din partea unor factori decizionali. Cel putin aceasta este impresia oamenilor aflati de cealalta parte a mesei de discutii. Cu toate acestea, in 2015 a fost modificata legea turismului si astfel Executivul a primit dezlegare pentru reglementarea prin HG a problemei marcajelor cicloturistice.

O chestiune care poate fi tratata si din perspectiva interesului national, pentru ca nerespectarea termenului limita din 2018 in conectarea Romaniei la reteaua EuroVelo ar putea duce la ratarea acestei oportunitati. Exista un risc real ca tara noastra, una cu un potential urias si inca neexplorat suficient, sa fie eliminata din reteaua cicloturistica europeana, iar traseele dedicate Romaniei pentru EuroVelo 6 si EuroVelo 13 sa fie relocate vecinilor nostri.

Despre EuroVelo

EuroVelo este o retea de 15 rute cicloturistice care conecteaza si unesc intregul Batran Continent. Rutele pot fi folosite atat de cicloturisti, cat si de localnici in plimbarile lor de zi cu zi, astfel ca o astfel de retea in Romania ar fi o importanta gura de oxigen si pentru comunitatea locala a biciclistilor.

photo credit: facebook.com/iulian.ene

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza