Prima si ultima experienta cu Uber

Se discuta foarte mult pro si contra pe marginea subiectului Uber. Un serviciu in regim de taxi care se doreste o alternativa la clasicele masini vopsite in galben.

Experienta mea cu Uber a avut loc dintr-o dubla motivatie. A fost o combinatie intre curiozitate si necesitate intr-un moment in care am avut masina aproape o luna in service.

Am zis “hai sa incerc si atat de laudatul Uber”, serviciul care te face sa uiti de taximetristii obraznici si masinile lor precare.

Zis si facut. Mi-am instalat aplicatia, am legat cardul la contul nou creat si am pornit la drum pana in centru.

Timpul de asteptare

Prietenii imi spusesera ca la Uber masina iti vine la scara in 3-5 minute. Eram fascinat si deja ma ingrijoram ca voi intarzia la prima intalnire cu Uber.

Nici pomeneala. Masina a venit in 10-15 minute. O Skoda Fabia cu un cetatean la vreo 50 si ceva de ani. Impresia mea a fost ca facea uberistul pentru a-si completa banii din pensie. E doar impresia mea, n-am intrat in discutie.

Prima e mereu gratis

Ajuns la destinatie cursa a facut vreo 10 lei. Putin mai mult decat cu taxiul clasic, care ar fi luat undeva la 7-8 lei, dar oamenii ma pusesera in tema ca la Uber pretul e cu 2-3 lei mai mult. Oricum n-am platit nimic, prima cursa fiind gratis din moment ce contul a fost creat in urma unei invitatii de la un alt utilizator de Uber.

Dupa ce mi-am terminat treaba in oras, undeva in zona Unirii (adica mega central pentru cei mai putin familiarizati cu Bucurestiul) am cautat o noua masina Uber sa ma duca spre casa.

Dupa alte 10-15 minute a aparut un Logan alb cu un tip destul de stangaci si care primise de la Uber o a doua sansa dupa pierderea primei licente.

Acelasi traseu ca si prima data, cursa a facut aproape 15 lei. Adica dublu fata de un taxi normal. Pentru ca Uber a considerat ca solicitand masina din centru spre cartier e normal sa-mi mareasca pretul. E adevarat ca te anunta asta si ai dreptul sa refuzi asteptand o alta masina, dar ideea e nu sa stai pe strazi la licitatie de masini, ci sa ajungi mai repede unde ai nevoie.

Amatorism

Cu GPS-ul pornit (pentru ca asa merge oricum orice Uberist) soferul a ratat “prima la stanga in 100 de metri”, virand la stanga foarte in scurt pe o strada infundata. Ajuns in capat imi spune: “cred ca am gresit, ce facem?”. Penibil moment. L-am scos la liman pe alta straduta si l-am adus pe traseul dictat initial de aplicatie.

Pe drum mi-a povestit ca cei de la companie i-au dat o noua masina dupa ce pierduse licenta de Uber driver cu prima pe motiv ca n-avea aer conditionat, ceea ce mi-a ridicat un val de pe fata.

Eu aveam impresia, asa cum se spune in toate reclamele, ca Uber poate deveni orice sofer amator cu masina lui proprie si din dotare, dar de la tipul asta am inteles ca de fapt exista un fel de business in spatele filosofiei Uber.

Ceea ce inseamna ca niste baieti destepti fac bani prin Uber in regim de taxi functionand ca firme, dar fara sa plateasca taxele pe care orice transportator le plateste la stat.

Si acum inteleg de ce taximetristii au dezvoltat adversitatea cunoscuta fata de Uber ajunsa uneori la forme extreme de intimidari sau blocari in trafic.

Comunicarea

Putem spune orice despre taximetristi, mai putin ca sunt rigizi sau necomunicativi. E imposibil sa nu legi doua-trei cuvinte in taxi cu soferul si din experientele avute pot spune ca am dezvoltat discutii dintre cele mai interesante pe o paleta extinsa de subiecte. Oamenii au scoala vietii si afli multe lucruri despre care nu vei auzi niciodata la stiri.

La Uber soferii intalniti mi-au lasat impresia de rigiditate, de raceala. Se simtea o stinghereala nefireasca in comportamentul lor. Cu primul n-am vorbit nimic, iar cu al doilea la fel daca nu s-ar fi infundat singur pe traseu fiind nevoit sa-i spune la stanga si la dreapta, si apoi tot inainte.

Concluzie

Daca esti amator de statistici (adica sa-ti pastrezi un istoric al plimbarilor facute), dependent de telefon si de plati cu cardul atunci Uberul e mijlocul potrivit de a te deplasa. Costurile vor fi mai mari din start fata de un taxi normal si nu te astepta la cine stie ce mobilitate. Vei astepta mai mult decat la un taxi normal, fara doar si poate. Cat priveste factorul moral, Uber are in continuare o problema de pozitionare intr-un cadru de legalitate oferind un serviciu de transport fara a plati, din cate inteleg, taxele aferente acestui gen de activitati.

Prin urmare am renuntat la Uber din motivele expuse mai sus si, cel mai important, pentru ca imi place sa fiu propriul meu sofer. In cazuri de forta majora voi apela totusi la un taxi clasic cu toate neajunsurile lui.

Stergerea contului

Pentru stergerea contului de Uber nu este suficienta doar dezinstalarea aplicatiei din telefon, asa cum multi procedeaza intr-un mod eronat.

Se intra in Account Settings -> Privacy Settings -> Delete Your Account.

Uber te va anunta ca a fost sters contul si ca ai la dispozitie 30 de zile in caz ca te razgandesti si vrei sa-l repui in drepturi (Restore). Dupa cele 30 de zile toate datele vor fi sterse definitiv.

Spune-ti parerea, opinia ta conteaza